fredag 18 december 2015

Trädmeditation: Nu går vi in på djupet i välmående där magiska ting kan ske

Nu ska vi gå in på djupet med välmående, låt mig presentera Trädmeditationen. Jag kommer här att berätta om en meditation som jag lärde mig på en kurs jag har gått, och nu förenklar jag grovt: 

Gör helst denna meditation 1 gång i veckan. Så. Gå ut i naturen. Hitta ett träd som du känner dig dragen till (du kommer att hitta det.) Ställ dig med ryggen mot trädet och känn trädets trygga, omhändertagande energi flöda in i din kropp.

Ställ dig vänd med ryggen mot trädet, vänd mot väster. Observera att väderstrecket är viktigt. Känn nu efter om du har obalanser i känslolivet. Är du arg, ledsen, stressad osv. Låt allt komma till dig. Även insikter och lösningar kan också komma till dig redan nu. När ingenting mera kommer till dig, snurra runt lite så du står vänd mot norr. Känn efter: 

Har jag några fysiska obalanser i kroppen? Har du värk i kroppen någonstans, mera exakt vad, förkylning, bekymmer med vikten... Gör som vid tidigare väderstreck. Vänta ut allt vad som kommer till dig.

Så till öster: Nu ska du känna efter om du har några mentala blockeringar. Dessa kan vara: Dåligt samvete över något som du förorsakat någon, mental stress, något som lämat att gnaga, tillfälle när du blivit behandlad fel... 

Sist till söder: Nu kommer vi till din ghist, alltså din gnista, det du brinner för. Brinner du för något (den här veckan) eller finner du brister, alltså att din låga är svag? Brinner du för något alls just nu? Finns det något du skulle vilja brinna för?

Nu till sist väljer du ut ett av områdena, alltså det väderstreck med obalanserna  som känns mest akut för dig just nu. Vänd dig igen mot väster. Säg högt, eller inom dig: "Jag lovar att ta itu med (till exempel obalanserna från öster väderstreck) och göra mitt bästa under kommande vecka för att häva obalansen." Känn hur du är ett med trädet och naturen, vinden som blåser, regnet som faller, eller vilket väder det än är just nu.

Tacka sedan trädet. Gå sedan bort utan att se dig om. Under kommande veckan kommer magiska ting att ske ifall du är beredd att jobba med ditt "problemområde."

2 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Det skulle jag verkligen vilja prova, men jag är inte bra på väderstrecken här jag bor nu. Hemma visste jag precis! Kramiz

Augusta sa...

Välkommen tillbaka till bloggvärlden :) Nu bloggar inte jag så mycket längre men då och då.
Trevlig nyår!
Kram